Webwinkel Keurmerk

HOME - woofers

  • 0 Product(en) € 0,00

    • 0 Product In de winkelwagen

      Totaal € 0,00

woofers

Montage van de woofers.

Om maximaal rendement en helderheid uit de woofer te krijgen zijn de volgende punten van groot belang. 
 

Alles in fase.
Sluit alles correct aan volgens de + en – dit is geen fabeltje en is van groot belang voor de kwaliteit en het speel volume.


Wat gebeurt er als de woofers niet goed aangesloten zijn?
De woofers zullen niet te gelijk bewegen maar tegeovergesteldvan elkaar. Bv. links slaat uit en rechts trekt in dit is te herkennen waneer er een een zeer zwakke bass uit de woofers komt. Uiteraard is dit net zo belangrijk voor de tweeters en de subwoofer. Dit geld ook voor de woofers tweeters en suboofer onderling. Dus daarom + op + en - op -
 

 

De plaatsing.
Plaatsing van woofers is heel erg belangrijk, echter gaan wij er hier vanuit dat u de woofers (speakers) monteert in de deuren. (in andere gevallen wijken de regels vaak niet veel af.) Wilt u voor het maximale gaan en bereid hiervoor grote aanpassingen te doen neem dan contact met ons op en wij helpen u verder!
 

 

Montage.
Een woofercone beweegt en moet zich af kunnen zetten wanneer dit niet kan zal de lage weergave hier onder lijden zoals basgitaar, drums etc. Een deurpaneel is vaak erg licht en niet stijf  daarom is het beter om de woofer op de deur zelf te monteren.
Let hierbij wel op dat de woofers in lijn voor de grille uitkomen en dat ze niet "tegen het deurpaneel spelen", dit is bij een hoop auto fabrikanten niet goed uitgelijnd. Er zijn twee opties indien dit niet goed uitgelijnd is:

 

1 verplaats de woofer in de deur door middel van één of meerdere MDF ringen of plaatjes.

 

2 monteer de woofer in het deurpaneel indien u dit doet moet u zeker het deur paneel dempen met dempingmatten.

3 een schuimrubber ring van wat noppenschuim rond de speaker tussen het metalen paneel en het deurpaneel voorkomt dat lage tonen achter het deurpaneel komen en het paneel laat trillen wat weer vervormd geluid af geeft.


 

MDF ring.
Wanneer u de woofer op de deur zelf monteert is dit bij voorkeur op een MDF ring, deze is zeer simpel te maken door de grille over te trekken op MDF en de ring met een decoupeerzaag uit te zagen. (hoe dikker de ring hoe beter ook kunt u meerdere ringen op elkaar lijmen/schroeven. Zodat de woofers dichter achter de grille zitten en een stevigere, zwaardere ophangingen hebben. Ook is het natuurlijk mogelijk om de ringen iets schuin omhoog en naar achteren te richten dit kan er voor zorgen dat  de woofers een beter frequentie verloop hebben ( alle tonen even hard spelen)
De kieren kunnen dan worden opgevuld met polyester vezel plamuur.(Let wel op dat alles nog achter het deurpaneel past.)


 

Dempen van deuren
Ook van grote invloed is het dempen van de deuren, dit geeft een duidelijk verschil in kwaliteit, ook bied het meer comfort omdat het rijgeluiden dempt. Het verschil wordt gecreëerd door de deur zwaarder en stijver te maken wordt hierdoor trilt de deur niet meer mee en heeft de woofer een zwaarder en steviger oppervalk om zich tegen af te zetten. Het dempen van deuren wordt gedaan doormiddel van loodbitumen/dempingmatten of ander specifiek demping materiaal in de binnenkant van de deur te plakken ook kunnen alle onnodige gaten dicht geplakt worden (laat altijd de afwatering open!)


 

Let op dat u deze producten specifiek voor auto’s aanschaft gewone loodbitumen producten zijn vanwege meerdere redenen niet geschikt voor in de auto. 
 

Het isoleren van uw auto.
Wanneer een cone van een speaker beweegt geeft deze gelid af aan 2 kanten dus ook in uw deur. Deze geluidsgolven "rommelen" door uw deur heen dit heten staande golven. De staande golven komen op een gegeven moment tegen de achterzijde van de speaker aan en vervuilen daardoor het geluid wat de speaker maakt. Het is dus belangrijk om te zorgen dat we deze golven opvangen voordat ze vervuiling veroorzaken.
Een extra posietief effect is dat dit ook net als loodbitumen rijdgeluid dempt (vooral hooge frequenties) en weining weegt dus een lichtgewicht manier is om uw auto stiller te maken.
Hier zijn veel opties voor de minst kostbare optie is noppenschuim zelfklevend of met spuitlijm, de duurdere optie is mass loaded vinyl verkrijgbaar in veel Car-audio winkels onder veel verschillende namen.


 

Speaker kabels.
Speaker kabel voor een woofer is een dikte van 2.5 mm2 voldoende. (Voor de Beta woofers eventueel 4.0mm2). Qua matreaal zijn er een hoop mogelijkheden en samenstellingen. 

 

Ook zijn er ‘getwiste’ kabels te koop dit zou moeten zijn om storing te onderdrukken echter is dit niet van hoorbare invloed vanwege de relatief hoge spanning in de speaker kabels. Bij rca/signaal kabels is dit wel van belang vanwege de lage spanning. Er zijn wel kabels die beter klinken echter moet u dan aan 15 euro + per meter denken van enkele specifieke home audio merken  mocht u het laatste beetje er uit willen halen?
Neem dan contact met ons op en wij helpen u verder!



Inspelen, heel belangrijk.
Wanneer de set volledig geïnstalleerd, is ga dan niet direct op vol volume spelen. Maar laat zeker de eerste 10 speel uren de set niet hard spelen, speakers moeten net als een motor inlopen en soepel worden. Wie hier het geduld voor heeft zal automatisch beloond worden met een hogere audio kwaliteit, langere levensduur en een hoger maximaal volume.
 

 

 

Cookies Wij verzamelen gegevens voor onderzoek om zo een beter inzicht te krijgen in onze klanten, zodat wij onze diensten hierop kunnen afstemmen. Deze website maakt gebruik van “cookies” (tekstbestandjes die op uw computer worden geplaatst) om de website te helpen analyseren hoe gebruikers de site gebruiken. De door het cookie gegenereerde informatie over uw gebruik van de website kan worden overgebracht naar eigen beveiligde servers van CCVshop. Wij gebruiken deze informatie om bij te houden hoe u de website gebruikt, om rapporten over de website-activiteit op te stellen en andere diensten aan te bieden met betrekking tot website-activiteit en internetgebruik.
Accepteer geselecteerde cookies
Webwinkel Keurmerk